Πώς κάνουμε Τακ (αναστροφή) στο Ιστιοπλοϊκό

Η αναστροφή (τακ) γίνεται από πλεύση όρτσα. Το σκάφος (σε αντίθεση με την πότζα) θα περάσει (την πλώρη του) από το νεκρό τομέα και θα αλλάξει πορεία 90 μοίρες (ή και περισσότερο).

ΒΗΜΑ 1

Ο καπετάνιος ενημερώνει πλήρωμα και επιβάτες ότι θα γίνει τακ, δηλαδή η μάτσα της μαϊστρας θα αλλάξει πλευρά, για να αποφευχθούν ατυχήματα (να χτυπήσει κάποιον η μάτσα στο κεφάλι ή και να βρεθεί στη θάλασσα!).

ΒΗΜΑ 2

Οι δύο trimmers του φλόκου (ή της τζένοα) πρέπει να είναι έτοιμοι δίπλα στο αντίστοιχο βιντζηρέλο, ο sofrano να φερμάρει και ο stavento να λασκάρει την αντίστοιχη σκότα. 

  • Ο trimmer της sofrano πρεπει να έχει τη σκότα εντελως λάσκα και λυμένη. Εχει τη μανέλα δίπλα του (θα χρειαστεί παρακάτω).
  • Ο trimmer της stavento πρέπει να την έχει λύσει και να την κρατάει “κόντρα” με 2-3 στροφές στο βιντζηρέλο ωστε να μπορέσει να τη λύσει άμεσα (παρακάτω)

(Παρατηρηση: μετά την αναστροφή η sofrano σκότα θα γίνει stavento και αντίστροφα).

ΒΗΜΑ 3

Ο τιμονιέρος δίνει το παράγγελμα (“τακ”) και (στρέφοντας τη ρόδα) ΟΡΤΣΑΡΕΙ (ή “ανεβαίνει στον καιρό” ή “στρέφει το σκαφος προς την πλευρά από την οποία πνέει ο άνεμος, δλδ όπου δείχνει το windex”). Προοδευτικά έρχεται σε εγγυτάτη όρτσα πλεύση και φτάνει στο νεκρό τομέα. Εκεί παίζουν τα πανιά.

ΒΗΜΑ 4

Αμέσως μόλις παίξουν τα πανιά

  •  Ο trimmer της sofrano πλέον (πρώην stavento) σκότας του φλόκου λασκάρει: μόλις παίξει το πανί αφήνει περίπου 10 πόντους. Το πανί αρχίζει να γυρίζει. Μόλις το πανί φτάσει στον επιμήκη άξονα του σκάφους πρέπει να τη λύσει άμεσα και να την αφήσει λυμένη
  •  Ο trimmer της stavento πλέον (πρώην sofrano) σκότας του φλόκου φερμάρει: στην αρχή με τα χέρια, μετά περνάει 2-3 δεξιόστροφες βόλτες στο βιντζηρέλο και φερμάρει με τη μανέλα στο βιντζηρέλο. Οταν το πανί γεμίσει τριμάρει με κατάλληλους χειρισμούς για το σχήμα του πανιού. Τέλος δένει τη σκότα στο self tailing του βινζηρέλου και συνέχεια στη δέστρα με μισό οχτάρι
  • Ο τιμονιέρος (ταυτόχρονα) συνεχίζει την αναστροφή και πλέον ΠΟΔΙΖΕΙ ωστε να επιτύχει τη συμμετρική πλεύση αυτης που είχε πριν την αναστροφή

Παρατηρήσεις

  • Η μαϊστρα θα γυρίσει μόνη της από τον άνεμο. Αν το βαγονάκι του σιδηροδρόμου της μαϊστρας είναι στη μέση, δεν χρειάζεται κάποια ρύθμιση μετα την αναστροφή, διαφορετικά θα πρέπει να το ρυθμίσουμε κατάλληλα.
  • Το τακ απαιτεί καλό συγχρονισμό του πληρώματος. Έχει σημασία να μην μείνει το σκάφος για πολύ στο νεκρό τομέα, γιατί τότε θα χάσει πολύ ταχύτητα και πιθανώς να σταματήσει

Διαβάστε ακόμα