Πλαγιοδέτηση Ιστιοπλοϊκού Σκάφους

Στο παράδειγμα θα κάνουμε πλαγιοδέτηση με τη δεξιά πλευρά του σκάφους:

  1. Έχουμε κατεβάσει τα πανιά και πλέουμε με τη μηχανή.
  2. ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Βάζουμε μπαλόνια στη δεξιά πλευρά του σκάφους που θα ακουμπήσει στο ντόκο. Δύο ή τρία μπαλόνια πρέπει να βρίσκονται μπροστά προς την πλώρη.
  3. Στην πλώρη υπάρχει δεύτερο άτομο με το σχοινί που θα “καπελώσει τη μπίντα” (μπεντένι). Το σχοινί περνάει από το όκιο και καταλήγει στο δεξί κοτσανέλο της πλώρης. Στο κοτσανέλο αυτό έχουμε δέσει το σχοινί με καντηλίτσα για να υπάρχει χώρος να κάνουμε οχτάρια (cleat hitch) με το άλλο άκρο του σχοινιού.
  4. Επισημαίνουμε ένα ευθύγραμμο τμήμα ΑΒ στο ντόκο. Θέλουμε στο Α να έρθει τελικά η πλώρη και στο Β η πρύμνη.
  5. Πλέουμε πρόσω κάθετα με τον ντόκο με χαμηλή ταχύτητα ώστε η πλώρη να πηγαίνει προς το Β
  6. Γύρω στα 10-20 μέτρα πριν κάνουμε κράτει
  7. Στρίβουμε αριστερά
  8. Λίγο πριν η πλώρη πλησιάσει το σημείο Α κάνουμε ανάποδα. Το σκάφος πλευρίζει.
  9. Οταν το σκάφος πλευρίσει με τα μπαλόνια το άτομο στην πλώρη περνάει το σχοινί στη μπίντα (“μπεντένι”) χωρίς να μετακινηθεί από τη θέση του.
  10. Τρίτο άτομο στην πρύμνη (ή εμείς από το πηδάλιο) περνάμε με ασφάλεια έξω από το σκάφος και δένουμε στη δεύτερη μπίντα.
  11. Για περισσότερη σταθερότητα δένουμε και τα SPRINGS.

Μνημοτεχνικός κανόνας: Η πλαγιοδέτηση γίνεται ανάποδα από το παρκάρισμα του αυτοκινήτου (στην περίπτωση του αυτοκινήτου παρκάρουμε με την όπισθεν).

Οι χειρισμοί εξαρτώνται σημαντικά από τη διεύθυνση και την ένταση του ανέμου. Δηλαδή αν ο άνεμος μας “σπρώχνει” προς το ντόκο δεν θα πλησιάσουμε πολύ. Αντίθετα, αν ο άνεμος έρχεται από τον ντόκο θα πλησιάσουμε περισσότερο.

Ενδεχομένως να έχουμε “βοήθεια” για το δέσιμο των σχοινιών από περαστικούς στο λιμάνι.

Αν αποτύχουμε να πλησιάσουμε όσο χρειάζεται κάνουμε κύκλο και ξαναγυρνάμε.

Η πλαγιοδέτηση δεν γίνεται με ένα άτομο. Χρειάζονται το λιγότερο ένας στο πηδάλιο και ένας στην πλώρη. Τρία άτομα είναι μάλλον ο ιδανικός αριθμός.

Χρήσιμο να διαβαστούν